RCGS、ロンドン大学東洋アフリカ研究学院(SOAS)、ARCと共催でイラン及び韓国におけるゲーム研究についてオンラインセミナーを開催

立命館大学ゲーム研究センターは、4月17日18時よりアートリサーチセンター、ロンドン大学東洋アフリカ研究学院Centre for Translation Studies(CTS)と日本研究センター(JRC)との共催で、イランと韓国におけるゲーム研究に関するオンラインセミナーを開催します。Youtube配信または、ZOOM配信のいずれかで参加できますので、奮ってご参加ください。

SOAS-ARC-RCGS連続講演(国際ARCセミナー内の特別企画)

本特別企画は、SOASと立命館大学が学術交流協定を結んだことを記念にそれぞれの研究センターの研究者が取り組む最新の研究内容を紹介するというものです。今回は、中東、韓国の専門家がそれぞれの視点から各地におけるゲームスタディーズ・研究の状況を解説します。

SOAS側講演者:アリ・アラヴィ氏(Lecturer in Middle Eastern and Iranian Studies, School of Languages, Cultures and Linguistics & Co-Director of Centre for Iranian Studies, SOAS University of London)

発表タイトル:Beyond Orientalism: The Evolution of Game Studies in Iran’s Digital Realm 

(オリエンタリズムを超えて: イランのデジタル領域におけるゲームスタディーズの進化)

RCGS側 講演者:Juhyung Shin氏(立命館大学 衣笠総合研究機構 専門研究員)

タイトル:シリアスゲームを問う-韓国の事例を中心に

パネルディスカッション モデレータ:中村彰憲氏(立命館大学ゲーム研究センター)

日時:2024年4月17日(水)18:00~19:30

参加:Zoom配信(関係者のみ・予約不要)

※RCGS関係者以外の方は 以下のYoutubeよりご参加いただけます。(https://www.youtube.com/channel/UCNlN7ppEMMnF_eoA0PXl2dA/featured

からご覧下さい

講演者プロフィール及び発表概要

SOAS側講演者: アリ・アラヴィ氏 (Ali Alavi )

ロンドン大学 アジア・アフリカ研究学院外国語・文化・言語学部 言語学科講師。

研究領域はイラン研究、オリエンタリズムと他者の関係、ならびに中東地域文化のグローバル政治への影響など多岐にわたる。その他、関心領域は、「グローバルサウス(南半球)」とりわけ、アジア、アフリカ、中東を結びつける複雑な文化及び歴史的関連性にも広がっている。

Dr Ali Alavi is Lecture in Middle Eastern and Iranian Studies at the School of Languages, Cultures and Linguistics, SOAS, University of London. His ongoing research ventures span a diverse array of subjects, including Iranian Studies, Orientalism and Otherness, and the impact of cultures on global politics within the Middle Eastern milieu. His academic interests are centered on the Global South, with the aim of exploring the intricate cultural and historical ties that bind Asia, Africa, and the Middle East together.

発表概要:

オリエンタリズムを超えて: イランのデジタル領域におけるゲームスタディーズの進化

本発表では、1990年から現在における主にデジタル領域を中心としたイランにおけるゲーム・スタディーズの進化について解説する。これらの軌跡の中で、如何に西洋が示してきた東洋主義的言説に対抗するうえでの文化的意義を示す。同時にイランにおけるゲームスタディーズの発展を検証することで、イランがデジタル空間を如何に駆使し、世界のゲーム研究シーンにおいて独自の発言力を確立してきたかに光を当てる。これらに加え、本発表は、イランにおいてプロフェッショナルなサービスとしてビデオゲームのローカライズするうえでの言語、翻訳ソリューション、歴史、文化の重要性を示す。

Beyond Orientalism: The Evolution of Game Studies in Iran’s Digital Realm 

Dr Ali Alavi’s talk explores the evolution of Game Studies in Iran within the digital realm from the late 1990s to the present. It investigates the development trajectory of game studies in Iran and its cultural significance in countering Western orientalist discourse within video games. By examining the growth of game studies in Iran, his talk aims to shed light on how Iran has navigated the digital space to establish its unique voice in the global gaming landscape. Moreover, Ali’s research emphasises the importance of language, translation solutions, history and culture in professional video game localisation in Iran.

RCGS側講演者:シン・ジュヒョン氏(SHIN Juhyung)

立命館大学衣笠総合研究機構専門研究員。韓国ソウル生まれ。2020年9月、立命館大学大学院先端総合学術研究科一貫制博士課程修了。博士(学術)。専門はゲーム研究、地域研究。社会文化的観点から、シリアスゲーム、ゲームをプレイする「場」やインディーゲームについて研究している。科学技術融合振興財団 第10回FOST新人賞、日本デジタルゲーム学会 2021年度若手奨励賞受賞。

Dr. Shin Juhyung is a Senior Researcher at the Kinugasa Research Organization, Ritsumeikan University. She was born in Seoul, Korea, and graduated from the Doctoral Program of the Graduate School of Core Ethics and Frontier Sciences at Ritsumeikan University in 2020, with a Ph.D. specializing in game studies and area studies. From a sociocultural perspective, she is an expert in serious games in Korea. She received the 10th FOST Newcomer Award from the Foundation for the Promotion of Science and Technology Fusion and the

Young Scientist Incentive Award from the Japan Society for Digital Game Studies in 2021.

発表概要:

シリアスゲームを問う-韓国の事例を中心に

本発表では、韓国のシリアスゲームに関連する状況に焦点を当て、教育、研修、健康、政治におけるデジタルゲームの多様な応用と影響を探る。また、シリアスゲームの社会的反響、ゲームと現実の距離感についても探る。また、アナログゲームとデジタルゲームの長所を組み合わせることの可能性についても言及する。

Social Acceptance of Serious Games in Korea

This presentation will focus on the situation related to serious games in South Korea, exploring the diverse applications and impacts of digital games in education, training, health, and politics. It will also explore the social repercussions of serious games and the distance between games and reality. The possibility of combining the advantages of analog and digital games will also be discussed.