雑誌『REPLAYING JAPAN』

REPLAYING JAPAN Vol.2 原稿募集 – Call for Papers

立命館大学ゲーム研究センター(RCGS)では、日本のビデオゲームやゲーム文化、および関連するメディアなど幅広いトピックをカバーする学術雑誌「Replaying Japan」の第2巻の論文を募集いたします。関連分野の研究者、開発者、実務家などからの積極的なご投稿をお願いいたします。 本巻の投稿の締め切りは2019年9月30日となります。

詳しくは、下記のウェブページをご確認ください。

Calling for original research papers on Japanese videogames, game culture and related media. Deadline, September 30th, 2019.

The Ritsumeikan Center for Game Studies (RCGS) is pleased to announce the publication of the 2nd issue of the new academic journal Replaying Japan, which covers a wide range of topics around Japanese videogames, gaming culture and related media. We are interested in contributions from researchers, developers and practitioners in related areas for what will be the 2nd issue of Replaying Japan.

Please check following links:

REPLAYING JAPAN Vol. 1

雑誌
発行日:2019年3月
発行者:立命館大学ゲーム研究センター
発行地 :京都府京都市
形式:冊子 ; 148 pages ; 29.7 cm
言語:jpn ; eng
ISSN:2433-8060

招聘論文 – Invited Paper

  • Newman, James. 2019. “Slower, Squashed and Six Months Late : Japanese Videogames in the UK, 1991-2019.” REPLAYING JAPAN 1: 5–28.http://hdl.handle.net/10367/11678.
  • Pelletier-Gagnon, Jérémie. 2019. “Players, Cabinets, and the Space In-Between : Case Studies of Non-Ludic Negotiation of Video Game Cabinet Spaces in Japanese Game Centers.” REPLAYING JAPAN 1: 29–39. http://hdl.handle.net/10367/11679.
  • Okabe, Tsugumi. 2019. “Global Partners against Crime : Rewriting Sherlock Holmes and Watson in Japanese Video Games.” REPLAYING JAPAN 1: 40–51. http://hdl.handle.net/10367/11680.

原著論文 – Original Paper

  • Ramírez-Moreno, Carlos. 2019. “Hyperculturality, Globalization and Cultural Representation in Japanese Survival Horror.” REPLAYING JAPAN 1: 52–63. http://hdl.handle.net/10367/11681.
  • Kamm, Björn-Ole. 2019. “Adapting Live-Action Role-Play in Japan : How ‘German’ Roots Do Not Destine ‘Japanese’ Routes.” REPLAYING JAPAN 1: 64–78. http://hdl.handle.net/10367/11682.
  • 梁宇熹. 2019. “ジャーナリズムの視点から見たゲーム機の流行 『週刊ファミ通』における作品評価についての考察” REPLAYING JAPAN 1: 79–92. http://hdl.handle.net/10367/11683.
  • Shin, Juhyung. 2019. “韓国ボードゲーム文化の形成と変遷.” REPLAYING JAPAN 1: 93–105. http://hdl.handle.net/10367/11684.
  • 藤原正仁. 2019. “ゲーム開発者のキャリア中期から後期の発達と課題.” REPLAYING JAPAN 1: 106–17. http://hdl.handle.net/10367/11685.
  • 毛利仁美, 福田一史, and 細井浩一. 2019. “主題付与方針の提案に向けたビデオゲームの利用者要求に関する研究 : 質問応答サイトの計量テキスト分析.” REPLAYING JAPAN 1: 118–35. http://hdl.handle.net/10367/11686.

研究ノート – Research Note

  • 斎藤進也, 福田一史, and 飯田和敏. 2019. “データ閲覧支援のためのターンテーブル型UIの開発 : 「ゲーミングビジュアライゼーション」の観点から.” REPLAYING JAPAN 1: 136–44. http://hdl.handle.net/10367/11687.

REPLAYING JAPAN Vol. 0 (準備号)

雑誌
発行日:2018年3月
発行者:立命館大学ゲーム研究センター
発行地:京都府京都市
形式:冊子 ; 90 pages ; 29.7 cm
言語:jpn ; eng
ISSN:2433-8060

講演記録 – Lecture Note

  • 上村雅之. 2018. “ファミコンからスーパーファミコンへ・単発ヒット発想から持続的システム創造への転換の中で.” REPLAYING JAPAN, 6–10.
    http://hdl.handle.net/10367/10880.
  • 久夛良木健. 2018. “プレイステーション : コンピュータエンターテインメント市場の創造と発展に向けた取り組み.” REPLAYING JAPAN, 11–16.
    http://hdl.handle.net/10367/10881.
  • 中村彰憲, 上村雅之, 久夛良木健, and 浜村弘一. 2018. “パネルディスカッション/温故知新 : プラットフォームビジネスの源流としての家庭用ゲーム機.” REPLAYING JAPAN, 17–24. http://hdl.handle.net/10367/10882.
  • ハッチソンレイチェル. 2018. “基調講演/乱反射するヴィジョン : 日本のゲームにおける「トランスメディア・ストーリーテリング」.” REPLAYING JAPAN, 25–34. http://hdl.handle.net/10367/10883.
  • カリンスキートーマス J. 2018. “基調講演/専門家たちの言うことは常に間違っている.” REPLAYING JAPAN 0: 35–43. http://hdl.handle.net/10367/10884.
  • UEMURA, Msayuki. 2018. “From Famicom to Super Famicom・The Conversion from a One-Hit Idea to the Creation of a Sustainable System.” REPLAYING JAPAN 0: 48–52.
    http://hdl.handle.net/10367/10887.
  • KUTARAGI, Ken. 2018. “PlayStation:Early Efforts in the Creation and Development of the Digital Entertainment Market.” REPLAYING JAPAN 0: 53–59. http://hdl.handle.net/10367/10888.
  • NAKAMURA, Akinori, Msayuki UEMURA, Ken KUTARAGI, and Hirokazu HAMAKAWA. 2018. “Panel Discussion/Recall the Past to Understand the Future:Home Video Game Consoles as Origins of Platform Business.” REPLAYING JAPAN 8: 60–67. http://hdl.handle.net/10367/10889.
  • HUTCHINSON, Rachael. “Refracted Visions:Transmedia Storytelling in Japanese Games.” REPLAYING JAPAN 0: 68–76.http://hdl.handle.net/10367/10890.
  • KALINSKE, Thomas J. “The Experts Are Always Wrong.” REPLAYING JAPAN 0: 77–84. http://hdl.handle.net/10367/10891.